Az Xpertstudio Kft www.hardcorepc.hu webáruházban értékesített árut vagy szolgáltatást, vevőjének joga van arra, hogy a vásárlás időpontjától számított 14 napon belül elálljon a vásárlástól és visszaküldje a megvásárolt árut, illetve lemondja a megrendelt szolgáltatást. Ez az ún. gondolkodási, illetve elállási idő. Ezen az időszakon belül a vásárlónak nem kell megindokolnia, miért lép vissza a vásárlástól.
Az uniós jog értelmében továbbá a kereskedőnek kétéves (jogszabály által előírt) szavatosságot kell nyújtania a vásárlónak arra az esetre, ha a termék hibás, vagy nem felel meg a termékleírásnak, vagy ha a jellemzői eltérnek a hirdetésben szereplő vagy a vásárlónak bemutatott termék jellemzőitől. Egyes országokban azonban ennél hosszabb szavatossági időtartam van előírva.
A kereskedő értékesítés utáni felelőssége – hibás termék
Ha a kötelező szavatosság ideje alatt kiderül, hogy a termék hibás vagy nem felel meg a termékleírásnak, illetve a jellemzői eltérnek a hirdetésben szereplő vagy a vásárlónak bemutatott termék jellemzőitől, a terméket értékesítő kereskedő ezért felelősséggel tartozik. Egyes országokban a gyártó vagy az importőr is felelősségre vonható ilyen esetben.
Mikor tarthat igényt a vásárló jogorvoslatra?
Ne feledje, hogy a vállalkozásokat kötik azok a nyilvános állítások, melyeket a termékeikkel kapcsolatban (különösen a hirdetésekben vagy a címkéken) közzétesznek.
Ha Ön kiskereskedő, az uniós jog értelmében szavatosságot kell vállalnia termékeiért, és orvosolnia kell a problémát, ha az Ön által eladott termék:
- nem felel meg a termékleírásnak;
- jellemzői eltérnek a hirdetésben szereplő vagy a vásárlónak bemutatott termék jellemzőitől;
- nem alkalmas arra a célra, amelyre az ilyen termékeket használni szokták, vagy amelyre a vásárló (az Ön beleegyezésével) megrendelte/megvásárolta azt;
- nem nyújtja azt a minőséget vagy teljesítményt, amely az azonos típusú termékeknél elvárható, vagy
- helytelenül lett telepítve, ha a telepítést az Ön cége végezte, illetve akkor is, ha a vásárló telepítette a terméket, amennyiben a probléma a telepítési útmutató hiányosságaiból adódott.
Ha egy cég tájékoztatta vásárlóit a megvételre kínált termék minőségi hibáiról, a vásárlók nem élhetnek panasszal a tudomásukra hozott hibákkal kapcsolatban.
Mire tarthat igényt a vásárló?
A vásárlónak, ha hibás terméket kapott, joga van kérni a kereskedőtől, hogy térítésmentesen (a posta-, munkaerő- és anyagköltségek stb. felszámítása nélkül):
- javítsa a terméket;
- kicserélje a terméket;
- árkedvezményt adjon vagy
- semmissé tegye a szerződést, és teljes egészében visszatérítse a termék vételárát (egyes országokban a vásárlónak nincs joga felbontani az adásvételi szerződést, ha csekély hibáról van szó – például karcolás van a CD-lemez tokján).
A termék javítása vagy cseréje
Az országok többségében ún. jogorvoslati hierarchia van érvényben. Ez azt jelenti, hogy a vásárlónak először a termék javítását kell kérnie, illetve a cseréjét, ha a javításra nincs lehetőség (mert például túl költséges lenne). A kereskedőnek gondoskodnia kell a termék javításáról vagy cseréjéről észszerű határidőn belül és anélkül, hogy ezzel jelentős kényelmetlenséget okozna a vásárlónak.
Árkedvezmény vagy a vételár teljes megtérítése
A vevő további lehetőségként igényt tarthat árkedvezményre, illetve a vételár teljes megtérítésére, ha a termék javítása vagy cseréje:
- nem lehetséges;
- a termék jellegét/hibáját tekintve túl költséges lenne;
- jelentős kényelmetlenséget okozna a vásárlónak;
- nem vitelezhető ki észszerű határidőn belül.
Kiegészítő garanciák
Az Ön vállalkozásának természetesen jogában áll, hogy kiegészítő garanciát (kereskedelmi jótállást) nyújtson termékeire, melynek költségét beépítheti a termék árába vagy külön felszámíthatja. Ez a jótállás nem helyettesítheti azonban a jogszabály által előírt, legalább kétéves szavatosságot, és Önnek tájékoztatnia kell vevőjét, hogy a cég által kínált kereskedelmi jótállás nincs hatással a kötelező törvényi garanciára.